ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΣ
Στην Ελλάδα τα… φώτα για το Ράλι Ακρόπολις

Η Ελλάδα γίνεται το τετραήμερο 5-8 Σεπτεμβρίου 2024 το… επίκεντρο του ενδιαφέροντος για τους φίλους του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC), καθώς το συγκεκριμένο διάστημα διεξάγεται το θρυλικό Ράλι Ακρόπολις, το οποίο είναι ο 10ος αγώνας της εφετινής σεζόν στο WRC.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ελληνικός αγώνας του WRC εισέρχεται στην όγδοη δεκαετία της «ζωής» του, καθώς με το περυσινό «Ράλι των Θεών» συμπληρώθηκαν 70 χρόνια (1953-2023) από την πρώτη διεξαγωγή του Ράλι Ακρόπολις με αυτό το όνομα.
Το Ράλι Ακρόπολις αποτελεί μέρος του αγωνιστικού προγράμματος του WRC για τέταρτη διαδοχική χρονιά και έχει γι’ ακόμη μια φορά ως «βάση» του τη Λαμία. Το Service Park του αγώνα βρίσκεται στην Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας, όπου θα λάβει χώρα και η πανηγυρική εκκίνηση του «Ράλι των Θεών», ενώ το Ράλι Ακρόπολις περιλαμβάνει ειδικές διαδρομές στη Στερεά Ελλάδα, την Πελοπόννησο και -γι’ ακόμη μια φορά- στην Αττική, όπου είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί η υπερειδική διαδρομή του αγώνα.
Φέτος, όμως, επειδή έχει αλλάξει η σειρά των ειδικών, η υπερειδική δεν θα «ανοίξει την αυλαία» του Ράλι Ακρόπολις, αλλά θα «κλείσει» το βράδυ του Σαββάτου (7/9) το σκέλος της 2ης ημέρας. «Έδρα» της εφετινής υπερειδικής του «Ράλι των Θεών» δεν είναι η Πλατεία Νερού, όπως πέρυσι, αλλά ο εμβληματικός Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών ΣΕΙΡΙΟΣ στη Μαλακάσα, καθώς οι διοργανωτές επέλεξαν να προβάλλουν φέτος ένα άλλο σημείο της Αττικής, με τις εικόνες αυτές να μεταδίδονται σε κάθε… γωνιά του πλανήτη.
Στην υπερειδική διαδρομή μήκους 1,97 χιλιομέτρων, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα θα εκκινούν πάνω στο κατάστρωμα του αυτοκινητόδρομου, ένα με κατεύθυνση προς Αθήνα και το άλλο προς Λαμία. Πηδώντας πάνω από το διαχωριστικό στηθαίο μέσω ειδικά διαμορφωμένης ράμπας, θα συνεχίζουν στο άλλο ρεύμα κατεύθυνσης. Τμήμα της διαδρομής θα περνά μέσα από το πάρκινγκ του ΣΕΑ Σείριος στο ρεύμα προς Αθήνα, ενώ κατά μήκος της χάραξής της θα υπάρχουν τεχνητά εμπόδια.
Με το ενδιαφέρον των φιλαθλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού για τον ελληνικό αγώνα του WRC να είναι δεδομένο, το Ράλι Ακρόπολις καλείται να επιβεβαιώσει τον… σκληροτράχηλο και απρόβλεπτο χαρακτήρα του, προκειμένου να παραμείνει για πολλά χρόνια ακόμη στο καλαντάρι. Υπενθυμίζεται πως στα τέλη Ιουνίου έγινε γνωστό ότι υπεγράφη η σχετική συμφωνία ανάμεσα στη Motorsport Greece και τον WRC Promoter, προκειμένου ο ελληνικός αγώνας του WRC να παραμείνει στο αγωνιστικό πρόγραμμα του πρωταθλήματος για το 2026 και το 2027.
Παράλληλα, επετεύχθη συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών και ως προς την ημερομηνία διεξαγωγής του «Ράλι των Θεών», καθώς οι Έλληνες διοργανωτές επιθυμούσαν ο αγώνας να επιστρέψει στην παραδοσιακή ημερομηνία του, στις αρχές του καλοκαιριού, με αποτέλεσμα το Ράλι Ακρόπολις του 2025 να έχει οριστεί να διεξαχθεί το διάστημα 26-29 Ιουνίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι διαφοροποιημένη θα είναι η διαδρομή του εφετινού Ράλι Ακρόπολις, καθώς -μεταξύ άλλων- στο πρόγραμμα του αγώνα «επέστρεψε» η ειδική Θήβα, ενώ προστέθηκε η ολοκαίνουργια ειδική Οινοχώρι και μια νέα «εκδοχή» της -αγαπημένης των θεατών- Παύλιανης, η οποία, ως Άνω Παύλιανη φέτος, θα αποτελείται από ένα νέο τμήμα, το οποίο θα «συναντά» την παλιότερη ειδική, αλλά με αντίθετη φορά.
Πέραν αυτών, με αφετηρία στο χωριό Ρεγκίνι επιστρέφει η ομώνυμη ειδική, στην οποία περιλαμβάνεται και η Ελάτεια (με αντίθετη φορά), ενώ, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, ο αγώνας θα «εξαπλωθεί» από την Κόρινθο και τις ειδικές Άγιοι Θεόδωροι και Λουτράκι, μέχρι την Ευρυτανία με τον θρυλικό «Ταρζάν».
«Κλειδί» για ένα καλό αποτέλεσμα στο εφετινό Ράλι Ακρόπολις θα είναι το 2ο σκέλος που διεξάγεται το Σάββατο, στο οποίο οι οδηγοί καλούνται να μείνουν… μακριά από μηχανικά προβλήματα, καθώς δεν υπάρχει ενδιάμεσο σέρβις. Το πρόγραμμα της ημέρας περιλαμβάνει πέντε ειδικές και την υπερειδική, συνολικού μήκους 116,23 χιλιομέτρων, όπερ σημαίνει ότι τα τεχνικά προβλήματα… τιμωρούνται αυστηρά.
Όμως, και το σκέλος της Παρασκευής μπορεί να προκαλέσει… «πονοκεφάλους» σε οδηγούς και ομάδες που καλούνται να διανύσουν 135,02 αγωνιστικά χιλιόμετρα σε τρεις επαναλαμβανόμενες ειδικές, καθώς βράχοι και πέτρες που «ξεθάβονται» κατά το πρώτο πέρασμα είναι δυνατό να επιφέρουν μεγάλες ζημιές στα αυτοκίνητα. Ταυτόχρονα το σκληρό έδαφος και οι υψηλές θερμοκρασίες απαιτούν από τους οδηγούς να διαχειριστούν προσεκτικά τα ελαστικά και το αυτοκίνητό τους.
Η «αυλαία» του εφετινού Ράλι Ακρόπολις ανοίγει απόψε το βράδυ (5/9, 19:00) στην «έδρα» του αγώνα, τη Λαμία με την εκκίνηση στην Πανελλήνια Έκθεση της πόλης, ενώ την Παρασκευή θα διεξαχθούν έξι ειδικές διαδρομές (Άνω Παύλιανη 1 & 2, Δάφνη 1 & 2, «Ταρζάν» 1 & 2). Ακολουθούν το Σάββατο άλλες έξι ειδικές (Ρεγκίνι, Θήβα, Άγιοι Θεόδωροι 1 & 2, Λουτράκι, υπερειδική) και την Κυριακή θα διεξαχθούν οι τελευταίες τρεις ειδικές (Οινοχώρι», Ελευθεροχώρι 1 & 2), με τις οποίες θα ολοκληρωθεί ο αγώνας.
Στο εφετινό Ράλι Ακρόπολις έχουν δηλωθεί να «τρέξουν» 72 πληρώματα από 31 χώρες, τα οποία καλούνται να κάνουν το καλύτερο δυνατό στις 15 ειδικές διαδρομές του αγώνα, και, χωρίς αμφιβολία, το μεγαλύτερο όνομα μεταξύ των συμμετεχόντων είναι αυτό του οκτώ φορές πρωταθλητή οδηγών του WRC, Σεμπαστιάν Οζιέ.
Ο «αστέρας» της Toyota, ο οποίος, μολονότι μετέχει σε επιλεγμένους αγώνες, διεκδικεί τον ένατο τίτλο της καριέρας του (σ.σ. όσους έχει ο πολυνίκης του θεσμού, Σεμπαστιάν Λεμπ), καθώς βρίσκεται 27 βαθμούς πίσω από τον πρωτοπόρο Τιερί Νεβίλ, θα οδηγεί ένα από τα τρία Yaris Rally1 μαζί με τους Έλφιν Έβανς και Τακαμότο Κατσούτα.
Στο μεταξύ, με τρία i20 N Rally1, τα οποία θα οδηγήσουν οι Τιερί Νεβίλ, Οτ Τάνακ και Ντάνι Σόρντο, θα «τρέξει» στο Ράλι Ακρόπολις η Hyundai, ενώ, από την πλευρά της, η M-Sport Ford, εκτός από τους νεαρούς και ταλαντούχους Αντριάν Φουρμό και Γκρεγκουάρ Μίνστερ, θα «κατεβάσει» και τρίτο Puma Rally1 στο «Ράλι των Θεών», το οποίο θα οδηγήσει ο Ιορδάνης Σερδερίδης στον αγώνα της πατρίδας του.
Όπως και στον περυσινό αγώνα, έτσι και φέτος όλα είναι ανοιχτά στις «μάχες» του τίτλου σε οδηγούς και κατασκευαστές. Ο Βέλγος Τιερί Νεβίλ της Hyundai προηγείται στην κατάταξη των οδηγών με 168 βαθμούς, ενώ ακολουθεί ο Γάλλος οκτώ φορές πρωταθλητής, Σεμπαστιάν Οζιέ, με Toyota που έχει 141 βαθμούς και οι Οτ Τάνακ με 137 και Έλφιν Έβανς με 132, ενώ απομένουν τέσσερις αγώνες για την ολοκλήρωση της σεζόν. Στους κατασκευαστές η Hyundai είναι πρώτη με 395 βαθμούς και έπεται η Toyota με 375.
Οι βαθμολογίες στους οδηγούς και τους κατασκευαστές του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, ύστερα από 9 αγώνες, έχουν ως εξής:
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΟΔΗΓΩΝ
1. Τιερί Νεβίλ (Βέλγιο/Hyundai) 168 βαθμοί
2. Σεμπαστιάν Οζιέ (Γαλλία/Toyota) 141
3. Οτ Τάνακ (Εσθονία/Hyundai) 137
4. Έλφιν Έβανς (Μ. Βρετανία/Toyota) 132
5. Αντριάν Φουρμό (Γαλλία/Ford) 119
6. Κάλε Ροβάνπερα (Φινλανδία/Toyota) 86
7. Τακαμότο Κατσούτα (Ιαπωνία/Toyota) 76
8. Εσαπέκα Λάπι (Φινλανδία/Hyundai) 33
9. Αντρέας Μίκελσεν (Νορβηγία/Hyundai) 29
10. Ντάνι Σόρντο (Ισπανία/Hyundai) 27
11. Σάμι Παγιάρι (Φινλανδία/Toyota) 26
12. Γκρεγκουάρ Μίνστερ (Λουξεμβούργο/Ford) 23
13. Όλιβερ Σόλμπεργκ (Σουηδία/Skoda) 22
14. Μάρτινς Σεσκς (Λετονία/Ford) 22
15. Νικολάι Γκριάζιν (Βουλγαρία/Citroen) 12
16. Γιοάν Ροσέλ (Γαλλία/Citroen) 7
17. Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα (Φινλανδία/Toyota) 6
18. Γκας Γκρίνσμιθ (Μ. Βρετανία/Skoda) 6
19. Ζαν Σολάνς (Ισπανία/Toyota) 6
20. Γκέοργκ Λιναμάε (Εσθονία/Toyota) 5
21. Λάουρι Γιόνα (Φινλανδία/Skoda) 5
22. Καγετάν Καγετάνοβιτς (Πολωνία/Skoda) 5
23. Μίκο Χέικιλα (Φινλανδία/Toyota) 4
24. Ρόπε Κόρχονεν (Φινλανδία/Toyota) 3
25. Ιορδάνης Σερδερίδης (ΕΛΛΑΔΑ/Ford) 2
26. Τζόσουα ΜακΕρλίν (Ιρλανδία/Skoda) 2
27. Πέπε Λόπεθ (Ισπανία/Skoda) 2
28. Μάρτιν Πρόκοπ (Τσεχία/Skoda) 1
29. Λορέντζο Μπερτέλι (Ιταλία/Toyota) 0
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ
1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 395 βαθμοί
2. Toyota Gazoo Racing WRT 375
3. M-Sport Ford World Rally Team 207

ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΣ
Σούπερ… Μάριο (Ηλιόπουλος) και πρωτιά στην 13η Ανάβαση Αρχαίας Αιγείρας, όλοι οι νικητές

Με δυνατές μάχες, έντονες συγκινήσεις και νικητή της γενικής κατάταξης τον Μάριο Ηλιόπουλο (εφοπλιστής και πρόεδρος της ΠΑΕ ΑΕΚ εκτός από οδηγός αγώνων) με το… τερατώδες FORD FIESTA, ολοκληρώθηκε η 13η SEAJETS Ανάβαση Αρχαίας Αιγείρας με 53 οδηγούς από τους 56 που είχαν δηλώσει συμμετοχή.
Και φυσικά είναι και ο μεγάλος χορηγός ως ιδιοκτήτης της SEAJETS της μεγάλης ναυτιλιακής εταιρίας ακτοπλοϊκών γραμμών που φέρει και το όνομα του αγώνα.
Οι νικητές ανά Ομάδα:
Ομάδα Α: 1) Μιχάλης Ευθυμίου (Ford Escort – ΑΣΜΑ), 2) Χρήστος Λάππας (Ford Fiesta – ΕΛΕΤΑ), 3) Αντώνιος Αντωνίου (Mitsubishi Lancer – ΕΛΕΤΑ).
Ομάδα Ν: 1) Μηνάς Μπενής (Mitsubishi Lancer – START LINE), 2) Ιωάννης Χαραλαμπόπουλος (Honda Civic – ΑΣΜΑ), 3) Παναγιώτης Σμυρναίος (Peugeot 106 – START LINE).
Ομάδα Ε: 1) Ευστάθιος Καλκούνος (BMW M3 E30 – ΑΛΜΑ 4×4 Ναυπλίου), 2) Κωνσταντίνος Ντόφης (Ford Escort MK2 – ΑΣΜΑ), 3) Σταύρος Χατούπης (Opel Corsa B – ΑΟΠ).
ΟΜΑΔΑ Α έως 2 Λίτρα: 1) Δημητρόπουλος Σταμάτιος (Citroen Saxo – Α6), 2) Βασίλειος Μπάτζανος (Citroen Saxo – Α6), 3) Βασίλειος Κανδηλιώτης (Peugeot 208 – Α6).
ΟΜΑΔΑ Ν έως 2 Λίτρα: 1) Ιωάννης Χαραλαμπόπουλος (Honda Civic – N3), 2) Παναγιώτης Σμυρνέος (Peugeot 106 – N2), 3) Ιωάννης Φωτεινέλης (Honda Civic – N3.
ΟΜΑΔΑ Ε έως 2 Λίτρα: 1) Ανδρέας Ντόφης (Citroen Saxo – Ε10), 2) Σταύρος Χατούπης (Opel Corsa B – Ε10), 3) Μπαλντούνης Γιώργος (FORD ESCORT MK2 – E11).
Formula Saloon: 1) Μάριος Ηλιόπουλος (Ford Fiesta – START LINE). Ο «Κανέλλος» (Peugeot 106 – ΑΛΑ Καλαμάτας) ξεχώρισε στην FSA2L και ο Γεώργιος Κακαλέτρης (Opel Astra G – ΑΣΣΟΑΑ) ήταν ο ταχύτερος στην FST2.
Ιστορικά
Στα Ιστορικά, ιδιαίτερο χρώμα εποχής έδωσαν στην κατηγορία έως 2000cc (2Β) ο Γεώργιος Γαβριηλίδης (Ford Escort MK1), όπως και στην 4Β (άνω των 2000cc) ο Λυμπέρης Παπάζογλου (Lancia Delta).
Μίλτος Σπυρόπουλος
ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΣ
Δημήτρης Καρπάνος: Ακόμα ένας “γρήγορος” ταξιδεύει προς τον ουρανό

Έφυγε από τη ζωή ο οδηγός αγώνων Δημήτρης Καρπάνος σε ηλικία 69 ετών.
Ακόμα ένας άνθρωπος του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, ταξιδεύει προς την τελευταία του Ειδική Διαδρομή. Ο λόγος για τον Δημήτρη Καρπάνο, που για αρκετές δεκαετίες υπήρξε στέλεχος του Αυτοκινητιστικού Ομίλου Πατρών, έχοντας διατελέσει αρκετά χρόνια στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ομίλου, ενώ δεκάδες ήταν και οι συμμετοχές του σε Αγώνες.
Ο Δημήτρης έχει ένα πλούσιο “βιογραφικό” στον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό, ενώ τα τελευταία χρόνια καθόταν στο μπάκετ από ένα EVO, όπου τον συνόδευε ο γιός του Νίκος, ενώ για αρκετά χρόνια βρισκόταν και στην διοίκηση της ΟΜΑΕ.
Δυστυχώς το τελευταίο διάστημα, τον ταλαιπωρούσαν αρκετά προβλήματα υγείας, τα οποία τελικά τον “λύγισαν”.
Η κηδεία του θα γίνει το Σάββατο κι ώρα 11 στον Καθολικό Ιερό Ναό Αγίου Ανδρέου στην οδό Μαιζώνος.
Πηγή: automotopatras
ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΣ
Φόρμουλα-1: Κυρίαρχος στο Πριγκιπάτο ο Λάντο Νόρις, μείωσε στους τρεις βαθμούς από τον Όσκαρ Πιάστρι

Ο Λάντο Νόρις πανηγύρισε την νίκη στο Grand Prix του Μονακό, εκκινώντας από την pole position και πραγματοποιώντας έναν άψογα στρατηγικό αγώνα, μειώνοντας τη διαφορά του από τον επικεφαλής της βαθμολογίας και ομόσταυλό του στη McLaren, Όσκαρ Πιάστρι, στους τρεις βαθμούς.
Ο Σαρλ Λεκλέρ της Ferrari τερμάτισε δεύτερος στον εντός έδρας αγώνα του, τον οποίο είχε κερδίσει πέρυσι, με τον Πιάστρι να συμπληρώνει το βάθρο στην τρίτη θέση και τον Μαξ Φερστάπεν της Red Bull να ακολουθεί τέταρτος. Οι τέσσερις πρώτοι οδηγοί τερμάτισαν με τη σειρά που είχαν εκκινήσει.
Ο αγώνας περιλάμβανε για πρώτη φορά δύο υποχρεωτικά pitstops, γεγονός που είχε δημιουργήσει προσδοκίες για αυξημένο θέαμα στους στενούς δρόμους του Πριγκιπάτου. Ωστόσο, οι πιλότοι υιοθέτησαν συντηρητική στρατηγική, με ελάχιστες μάχες στην πίστα.
Ο Νόρις κυριάρχησε πλήρως, φτάνοντας στη γραμμή του τερματισμού έχοντας ρίξει γύρο σε όλους πλην τεσσάρων οδηγών, εξασφαλίζοντας μια σπουδαία και ιστορική νίκη στους δρόμους του Μονακό.
Μίλτος Σπυρόπουλος